ביטוח אחריות מקצועית

תוכן עניינים

האם אתם מספקים מוצרים, שירותים או ייעוץ מקצועי לעסקים או ללקוחות שונים ההתנהלות העסקית שלכם? האם אתם חשופים לתביעות שקשורות להתנהלות המקצוע שלך? אם כן, כדאי שיהיה לכם ביטוח אחריות מקצועית.

ביטוח זה הוא היחיד שמציע הגנה מפני תביעות של לקוחות שאפשר להוציא מרוצים שמגישים תביעות נגד בית העסק על טעויות, אי עמידה בתאריך כל יום, רשלנות, מצג שווא, פגיעה בתום לב, מתן ייעוץ שאינו מדויק, פגיעה בצדדים שלישיים ושיווק עסק, או כל תלונה אחרת שקשורה לאיכות העבודה.

מה זה ביטוח אחריות מקצועית?

גם אם אתם מומחים בתחומכם, אתם עשויים לטעות, ואם הלקוח או אדם אחר שמנהל אתכם עסקים מאמין שהטעות השפיע עליו מבינים כלכלית, אתם חשופים לתביעה. ביטוח אחריות מקצועית מציעים כיסוי לארגון ולמנהלים, אם נמצאם רשלנים במתן השירותים המקצועיים שסיפקתם.

לדוגמא, אם אתם מנהלים עסק של ראיית חשבון, וביצעתם טעות שעולה ללקוח אלפי שקלים, או אם אתם צלמים שסיפקתם תמונות פוגעניות ולהפוך צילום חתונה ללקוח, אתם עלולים להיות חשופים להשלכות משפטיות יקרות. ביטוח אחריות מקצועית מסייע בכיסוי העלויות הכרוכות בפתרון אירועים אלו, לרבות שכר טרחה משפטי ונזקים שנפסקים.

מה צריך לקחת בחשבון בבחירת ביטוח אחריות מקצועית?

כל חברת ביטוח מציעה פוליסות שונות, חשוב חשוב לקרוא את הפוליסה בעיון או לדון בכיסוי עם נציגי סוכנות הביטוח שדרכה בחרתם לרכוש ביטוח אחריות מקצועית. רוב הפוליסות יכסו טעויות ותביעות שנובעות מתחום עיסוקכם הונגרי.

השיקול הונגרי שיש לקחת בחשבון בבחירת פוליסת ביטוח אחריות מקצועית הוא מסגרת הזמן שבה הפוליסה בתוקף, ולוודא שהיא גם כן נכתבת זמן רטרואקטיבית.

איך עובד ביטוח אחריות מקצועית?

לשנות למקצוע של המועמד לביטוח, לפוליסות ביטוח אחריות מקצועית עשויים להיות שמות שונים, בין ביטוח רשלנות רפואית למבוטחים במקצועות הרפואה, או ביטוח שגיאות ומחדל לסוכני נדל"ן, והפוליסה מכסה רק טענות שהועלו עד לתקופת הפוליסה.

פוליסת ביטוח אחריות מקצועית טיפוסית משפה את המבוטח מפני אובדן שנובע מכל תביעה או תביעות שהועלו בזמן תקופת הפוליסה, בשל כל טעות, מחדל או מעשה רשלני שבוצע בניהול עסקיו המקצוע של של המבוטח לפני הפוליסה. אירועים שהתרחשו לפני הפעלת הכיסוי, עשויים שלא היו מכוסים, אם כי חלק מהפוליסות עשירות לכלול מועדים רטרואקטיביים.

מה זה תאריך רטרואקטיביות בפוליסת הביטוח?

כל העבודות שביצעתם מהמועד הרטרואקטיבי שנקוב בפוליסת ביטוח אחריות מקצועית ועד היום, מכוסה על ידי הפוליסה. יחד עם זאת, כל עבודה שבוצעה לפני המועד הרטרואקטיבי לא תכוסה אפילו אם התביעה מוגנת בזמן שהפוליסה הנוכחית פעילה.

כך, למשל, אם תוגש נגדכם תביעה בגין התנהלות עסקית שהתרחשה לפני המועד הרטרואקטיבי שנקוב בפוליסה, התביעה לא תכוסה והפוליסה. לכן, בבחירת פוליסת ביטוח מתאימה, יש לקחת בחשבון את ההתאמה הרטרואקטיבי ולזכור שככל שהתאריך רחוק יותר, כן ייטב.

אם תשמיטו את כיסוי האחריות המקצועית לפרק זמן מסוים, אתם עלולים לאבד את הכיסוי על כל העבודות שביצעתם בעבר.

איזה סוגים של עסקים זקוקים לביטוח אחריות מקצועית?

ביטוח אחריות מקצועית מומלץ במיוחד לאנשי מקצוע שנותנים שירותים וייעוץ, בנסיבות שמובילות לתביעות פוטנציאליות לחבות מקצועית בענפים מסוימים, כמו למשל:

  • עורכי דין
  • רופאים
  • מאמנים
  • מטפלים
  • מהנדסים
  • אדריכלים
  • צלמים
  • רואי חשבון
  • מעצבים גרפיים
  • יועצי טכנולוגיות מידע (IT)
  • אנשי ביטוח
  • יועצי השקעות
  • יועצים עסקיים
  • סוכני נדל"ן ומתווכים
  • מפתחי תוכנה.

רשימת אנשי מקצוע אלה אינה ממצה, ובסוכנות ביטוח לתת לקבל ייעוץ שיעזור לכם להבין אם אתם זקוקים לפוליסת ביטוח אחריות מקצועית.

באילו נסיבות בית העסק חשוף לתביעות?

בכל מקרה בו לקוחות, ספקים או אנשים אחרים שעובדים עם העסק או מקבלים ממנו שירות, ומאמינים שנפגעו כתוצאה מההתנהלות העסקית עם בית העסק, הם עלולים לתבוע את הנהלת העסק. למשל:

  • לקוחות שנפגעו כתוצאה מתקשורת תקשורת שגויה, חוזה שיש בו טעויות, דואר אלקטרוני פוגעני, טופס הזמנת עבודה או שירות שמנוסח באופן עצמאי לקוי, עשויים לתבוע את בית העסק.
  • בעלי עסקים שנותנים הוראות או עצות שגויות שגורמות לאובדן כלכלי של לקוחות, עלולים להיות מואשמים וחשופים לתביעת נזקים.
  • אספקת עבודה במועד מאוחר, או אספקת עבודה לאנהה שלמה או לא עומדת בתקופת התעשייה, חושפת את בית העסק לתביעות.

דוגמאות לתחומי תעשיה ההחלולים להיות חשופים לתביעות

הנה כמה דוגמאות למקרים בהם ביטוח אחריות מקצועית מגן על בעלי עסקים בענפים שונים:

ביטוח אחריות מקצועית לעורכי דין

אין שני משרדי עורכי דין זהים, ופרקטיקה משפטית קטנה זקוקה לצרכי כיסוי שונה בהשוואה למשרד עורכי דין גדול.

זו הסיבה שסוכנות ביטוח מספקת לעורכי דין ביטוח אחריות מקצועית בהתאמה לצרכים הספציפיים של החברה.

ביטוח אחריות מקצועית ליועצים או מאמנים

כיסוי ביטוח אחריות מקצועית מסייע בהגנה על יועצים, מאמנים, ואנשי מקצוע אחרים בתחום הייעוץ וההכוונה, מפני שגיאות ומחדלים הנחלולים לנבוע מהשירותים המקצועיים שהם מספקים ללקוחות ולצדדים שלישיים אחרים. שגיאות אלו יכולות לנוע בין מצג שווא ועד פיקוח לקוי או המלצות שגויות.

ביטוח אחריות מקצועית לרואי חשבון ויועצי מס

רואי חשבון מוסמכים, יועצי מס, או בעלי עסקים בתחום הנהלת החשבונות זקוקים לפוליסת ביטוח אחריות מקצועית על מנת לקבל סיוע בכיסוי תביעות חבות ותביעות רשלנות. ללא קשר לגודל עסק, עסקים אלו חשופים לסיכוני חבות.

ביטוח אחריות מקצועית לאנשי מקצוע בתחום הטכנולוגיה

טכנולוגיית מידע (IT) אינטגרלית לפעילות רוב העסקים היום. כשהטכנולוגיה נכשלת, ההשפעה הכלכלית על עסק שיכול להיות משמעותית, והחברות המושפעות תובעות שהן הופכות את התוצר הטכנולוגי או שהספק הזה שלהן אחר כך שגיאות.

ביטוח אחריות מקצועית מסייע בהגנה מפני סיכוני שגיאות ומחדלים על מגוון אנשי טכנולוגיה ומגוון רחב של חברות טכנולוגיה, כולל בתחומים כמו:

  • תוכנה וטכנולוגיות מידע
  • ייצור חומרה ואלקטרוניקה.

לא כל חברת טכנולוגיה זקוקה לאותה רמת הגנה, ומסיבה זו מומלצת להתייעץ עם יועצי ביטוח לגבי אפשרויות הכיסוי החזקות המטאמות אישית.

עבודה בנן והפחתת הסיכונים האפשריים

בעבר למול, בתי עסק רבים עברו לפורמט עבודה "בנן", שטומנת בחובה סיכונים נוספים צריכיםולים להיווצר, כך שחשוב לתת את הדעת גם על תחום זה שמרכיבים פוליסת ביטוח אחריות מקצועית מתאימה.

לעסקים קטנים ובינונים, שחסרים את המשאבים הדרושים להתמודדות עם בעיות אבטחה, פורמת העבודה בנן מתאים, היות והחברות שמספקות את המסיבות המשקאות את המשאבים הגדולים הדרושים ליצירת סביבת עבודה זמינה ובעיקר בטוחה לבעלי עסקים.

גם בתי עסק גדולים אשר תלויים באופן נרחב מרחבים במערכות מידע, או ארגונים שזקוקים לפתרונות מחשוב מקיפים, נדרשים לנהל את הסיכונים. אבל עם המכונות הכלכליים והיעילות בהתנהלות העבודה, כמו למשל זיכרון משופר של מערכות מחשוב; ריכוז המוצר לאחסון; רוחב פס ועיבוד, העבודה בענן כרוכה גם בסיכונים כמו:

  • אובדן של הכנסות
  • הפרעות רשת
  • בעיות אבטחת מידע
  • בעיות בזמינות המידע.

שירותי ענן הם שירותים טכנולוגיים, ועם כל הכבוד לקדמה הטכנולוגית, היא אינה חפה מפני מחדלים, שגיאות או בעיות המונות להתרחש.

לכן אם שירותי הענן נכשלים כתוצאה ממתקפת סייבר או איומים אחרים, האתגר בפניו ניצבות חברות ביטוח, שמבקשות להפוך את הלקוחותיה למוצרי ביטוח נרחבים, אמינים ושלמים, הוא הפך ככל שיכול לעשות את החשיפה ולפסיכונים שלנו, ואנחנו עושים עסקים שעובדים בסביבת ענן זקוקים לפוליסת ביטוח שתאם את המאמצים למישה הסיכונים.

דיווח על תביעות

כשתגישו בקשה לרכישת ביטוח אחריות מקצועית או לחידושה, חברת הביטוח תשאל אם אתם מודעים לנושאים פוטנציאליים החלולים להוביל להגיש תביעות נגדכם. חשוב לגלות באופן מלא את המידע אודות תביעות עתידיות אפשריות גם אם לא הוגשה נגדכם תביעה על ידי לקוח או ספק שאינו מרוצה.

אם לא תדווחו על תביעות פוטנציאליאליות שאתה מודעים אליהן בזמן הגשת הבקשה לרכישת ביטוח או חידושה, לא תהיו רשאים לקבל כיסוי בגינן כשתגישו תביעה לחברת הביטוח.

אז אם אתם מודעים לנושא או למצב שבולול להוביל להגשת תביעה נגדכם, חשוב שתודיעו לחברת הביטוח בהקדם האפשרי. חברות וסוכנויות ביטוח מעודכן דיווחים מוקדמים על תביעות אפשריות מכיוון שהן יכולות לשכור מומחים שיעזרו בפתרון מצבים לפני שיתוף רחשו נזקים משמעותיים.

החלטה מורכבת לבעלי עסקים: אירוע בין מדיניות תביעות

בעלי עסקים רוכשים ביטוח אחריות מקצועית כדי שתהיה להם הגנה כספית מפני תביעות משפטיות. רוב חברות הביטוח מציעות פוליסות על בסיס התרחשות אירוע ביטוחי, כלומר, הן מסכימות לכסות תביעות שהועלו או דווחו במהלך תקופת פוליסת הביטוח.

למרות זאת, בעלי עסקים עשויים להיתקל בתביעה שנוגעת לאירוע שהתרחש לפני תקופת הפוליסה. אם העסק מבוטח בפוליסה על בסיס התרחשות אירוע ביטוחי, חברת הביטוח אינה נדרשת לכסות את התביעה.

תרחיש אפשרי שני הוא שאירוע שבו לקוח או רכוש נפגעו, אבל הצד שנפגע לא בוחר להגיש תביעה מידית יוצר סיכון עסקי מכוון שהניזוק רשאי להגיש תביעה מתישהו בזמן, בתקופה שבה בית העסק נעשה כבר בלי ביטוח אחריות מקצועית. בעגה ביטוחית, תרחישים אלה נקראים תביעות בעלות זנב ארוך.

כדי לפתור סוגיות אלה, עסקים רבים מדווחים היום באופן שוטף על אירועי ביטוח לחברת ביטוח שלהם, כתביעות אפשריות, גם אם האירוע לא יצר תביעה. התנהלות זו מגנה על בית העסק מפני תביעות בתאריך עתידי, מכיוון שהתביעה הפוטנציאלית נרשמה אצלנו חברת הביטוח, אבל החיסרון הוא שהתרחיש עלול להגדיל את דמי הביטוח.

חיסרון נוסף בדיווח על תביעה אפשרית מתעוררת כשבעל עסק מבקש להחליף את חברת הביטוח שלו. ברגע שהשינוי מתבצע, חברת הביטוח המקורית כבר אינה נדרשת לכסות את התביעה, וחברת הביטוח החדש ככל הנראה תסרב לכסות תביעות מתקופה קודמת, וצפויה לגבות מחיר פרימיום עבור הכיסוי.

אחת האסטרטגיות האפשריות לעסקים שניצבים בפני עלויות ביטוח חבות גבוהות היא ניהול משא ומתן על פוליסה שכוללת סעיף השתתפות עצמית, מה יכול להוביל לדמי ביטוח נמוך יותר. בגישה זו, בעל העסק משלם בעצמו עבור תביעות קטנות יותר, וחברת הביטוח משלמת על תביעות גדולות יותר.

האם ביטוח אחריות מקצועית זמין לכיסוי פרויקט אחד בלבד?

כן, חלק מחברות הביטוח מציעות ביטוח פרטני לפרויקט. ברוב המקרים, פוליסה זו מספקת כיסוי שאינו לא יכול לביטול, לתקופה שנקווה מראש וגם לתקופת גילוי לאחר סיום הפרויקט.

הכיסוי יכול להתחיל סמוך לתחילת הפרויקט או בתאריך תחילתו, והמגבלות מתייחסות לפרויקט, כך שלא ניתן להגיש תביעות שמתייחסות לפרויקטים אחרים.

מה לא נכלל בפוליסת ביטוח אחריות מקצועית?

הכיסוי אינו כולל תביעה פלילית, וגם לא את כל צורות האחריות המשפטיות בסדר הדין האזרחי, אלא רק את תחומי האחריות המפורטים בפוליסה. יתכן שלא תיכלל במדיניות הליבה אחריות להפרות סייבר, שכוללות הפרות נתונים וסוגיות טכנולוגיות אחרות.

יחד עם זאת, ביטוח שמכסה אבטחת מידע ונושאים אחרים שקשורים לאבטחת טכנולוגיה, זמין כפוליסה נפרדת.

איך מנוסחת פוליסת ביטוח אחריות מקצועית?

חלק מפוליסות ביטוח אחריות מקצועית מנוסחות בסגנון הדוק יותר מארות. בעוד שמספר נוסחאות של פוליסות מיועדות להשתמש נוסח סטנדרטי, שמקל על המבוטחים להשוות בין תנאי פוליסות שונות, הפוליסות אינן נבדלות באופן מיוחד דרמטי בכיסויים שהן מספקות.

דוגמא, הפרת חובה עשויה להיכלל אם האירוע התרחש ודווח על ידי המבוטח לחברת הביטוח בזמן תקופת הפוליסה.

ניסוחים עם הבדלים משפטיים משמעותיים עשויים לבלבל וחשוב להבין את המשמעות המדויקת שלהם.

לדוגמא, כיסוי בגין "מעשה רשלני, טעות או מחדל" משפה את המבוטח מפני אובדן או נסיבות שנגרמו רק כתוצאה מכל טעות או מחדל מקצועי, או מעשה רשלני, אם כי כל קורא שאינו מעורה בעולם שהפך להניח שההגדרה הזאת מתאימה למקרה שלו.

בנוסף, סעיף "מעשה רשלני, טעות רשלנית או השמטה רשלנית" הוא ניסוח מעורפל יותר, שעשוי להכחיש את הכיסוי במקרה של הגשת תביעה שטוענת לטעות או מחדל ללא רשלנות.

כמה עולה ביטוח אחריות מקצועית?

ביטוח אחריות מקצועית
עלות ביטוח אחריות מקצועית המבשרת על סוג המקצוע של המבוטח, ותחומי הכיסוי הפרטניים שהוא בוחר. הבחירות הנפוצות כוללות:

  • טענות לרשלנות.
  • נזקים.
  • עלויות הגנה משפטיות.
  • נזק למותג.
  • תביעות בגין לשון הרע והוצאת דיבה.
  • הפרת זכויות יוצרים
  • ונזקי עונש שנגרמו על ידי נושא שירותים, צוות עובדים או עובדים זמניים או חוזרים.

הצעות מחיר שמוגשות למועמדים לביטוח על ידי נציגי חברות ביטוח אינן כוללות ביטוח אחריות כללית לעסקים.

איך הפרמיה מחושבת?

קיימים גורמים רבים שמעורבים בקביעת הפרמיה: הגבול ושיעור ההשתתפות העצמית. ההתנהלות העסקית התקינה וגודל בית העסק, סוג הפרויקטים, השירותים והלקוחות של החברה שלכם.

כמובן שההיסטוריה של תביעות קודמות משמעותית ביותר לקביעת שיעור הפרמיה, כמו גם המוניטין המקצוע של בית העסק ושיטות העבודה העסקיות הנהוגות בו.

למה כדאי לקנות ביטוח אחריות מקצועית?

ברוב המקרים לבעלי עסקים שמנהלים חברות גדולות, יש כיסוי של ביטוח עסק, אבל יתכן שאין להם כיסוי לחבות מקצועית.

עם ביטוח עסק, חברות הביטוח מעניקות כיסוי לחברה ולבעלים במקרה של תביעה, אבל כל ההוצאות הנוספות שנובעות מהתרשלות של בעל עסק או שבוצעו כתוצאה מטעות, עשירות להיות באחריות בעל העסק, צריך לתנאי הפוליסה.

העדר הכיסוי המתאים למאפיינים עסקיים פרטניים, עלול להתגלות כטעות יקרה. רכישת ביטוח אחריות מקצועית מיועץ ביטוח מהימן היא השיטה המהירה ביותר לתקן מצב של חשיפות לסיכוני תביעות.

בכל תביעה, גם אם אינה מסתתרת בבית משפט, או שההסדרה להסדר, התהליך יהיה יקר עד להשגת ההליך. ביטוח אחריות מקצועית מיועד לסייע להגנה מפני מה שהשלול להוות נטל כספי רציני.

בשורה התחתונה, אם צריך לשלם על טעויות, כדאי שיהיה לכם איך לשלם

סוכנות ביטוח מציעה ביטוח אחריות מקצועית לבעלי עסקים, שמכסה אותם במקרים של טעויות או מחדלים שהחלולים לעלות להם בפרנסתם. נציגי הסוכנות יעמדו לצדכם במקרה של תביעה, באמצעות עזרה בכיסוי שכר טרחת עורכי דין, ההוצאות משפט, עלויות ניהול והסדרים או עלויות פסקי דין.

אם אתם נותנים שירותים או יועצים בכל תחום של התעשייה, חשוב שתהיו מוגנים מפני תביעות, כי גם בעלי העסקים המומחים ביותר בתחילת דרכם עלולים לטעות, ועובוד שנכון צריך לטעויות צריך לשלם, הביטוח עוזר לכם לא לאבד את העסק רק בגלל כמה תרחישים שאנו עשו את האופטימליים שנקלעתם אליהם.

לקריאת כתבות נוספות:

ביטוח משכנתא

ביטוח בריאות

ביטוח חבות מעבידים

ביטוח חיים

 

Skip to content