מזל טוב נולד לכם תינוק (:

לידת התינוק היא תקופה מרגשת, מותחת, מבלבלת ומלאה רגשות סותרים. מצד אחד, השמחה העצומה על סיום היריון בהצלחה ולידת התינוק, מצד שני – מה עושים עכשיו? איך, כמה ולמה? מעירים אותו כדי לאכול, או נותנים לו לישון? האם ההנקה מספיקה, או שצריך להוסיף גם תמ"ל?

אף אחד מאיתנו לא נולד אמא או אבא. ואם אנחנו מקשיבים לסבים ולסבתות אז בכלל נכנסים לסיפור בהמשכים. הסבתא מהצד של אמא אומרת להשכיב על הבטן, הסבתא מצד אבא אומרת שמה פתאום, זה ממש מסוכן, רק על הצד. האחות של אמא אומרת שאסור להלביש שכבות כי זה מסוכן, והדודה אומרת שיותר מסוכן שיהיה לו קר. 

אז אם גם אתם הורים צעירים לתינוק או תינוקת מתוקים, הנה מדריך מקוצר של כל מה שאתם צריכים לדעת בשלב הראשון:

איך קוראים לבייבי שלכם?
זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל הורים לחוצים, עייפים ומבולבלים מחוסר שינה לא בהכרח זוכרים את זה. צריך לרשום את הבייבי ברשות האוכלוסין .

מתלבטים איך לקרוא לו, או שיש לכם כבר שם שחשבתם עליו בזמן ההיריון? לעיתים קרובות זוגות מחליטים על שם לבייבי שלהם עוד במהלך ההיריון, אך כשהבייבי נולד הם נוכחים לדעת שמסיבה כלשהי – השם לא מתאים לתינוק. לא מתלבש טוב. 

טיפ: אל תקבלו החלטה כשאתם ממש עייפים, והכי חשוב – אל תקבלו שום החלטה רק כדי לרצות את סבא או סבתא. אם אתם לא מתחברים לשם של התינוק, פשוט תלכו על שם אחר. זו זכותכם המלאה.

 שם של אדם הוא דבר כל כך חשוב, שילווה את הילד שלכם לכל חייו ובמידה רבה ישפיע על ההתנהלות שלו ועל הדימוי העצמי שלו. 

אגב, יש עכשיו טרנד של מתן שמות מוזרים ומיוחדים לתינוקות, במיוחד אצל הסלבס. אין ספק שעבור ההורה זה מאוד כיף להרגיש מיוחד ויצירתי, אך לידל זה לא בטוח כיף לגדול עם שם שתמיד צריך לאיית, לחזור עליו, או להסביר ש"אמא פגשה את אבא בליל ירח מלא בסינגפור עילית".

רישום שם הנולד ברשות האוכלוסין וההגירה- קישור

רישום שם הנולד – לילד שנולד בארץ (ללא עלות) | רשות האוכלוסין וההגירה (www.gov.il)

לאחר מתן השם, רשות האוכלוסין וההגירה תנפיק עבור כל אחד מההורים את ספח תעודת הזהות תוך חמישה ימי עסקים.

הספחים ישלחו באמצעות הדואר לכתובת המגורים שרשומה במרשם האוכלוסין.

הנפקת תעודת לידה

תעודת לידה לנולדים בישראל (ללא עלות) | רשות האוכלוסין וההגירה (www.gov.il)

לאחר הגשת הבקשה התעודה תשלח תוך 5 ימי עסקים לכתובת המגורים שרשומה ברשם  האוכלוסין וההגירה.

לבדוק שקיבלתם מענק לידה

נכון, אם חייתם במדינה סקנדינבית כלשהי יתכן שהייתם נהנים ממענק לידה נדיב וקיצבתי שמתפרס על שש שנים. לכל אמא טרייה תמיד יש את המתנדב הזה, שמרגיש צורך לספר לה כמה היא מפסידה שלא בחרה לחיות וללדת את התינוק שלה במדינה אחרת, עם זכויות רחבות יותר לאימהות. 

בארץ מענק הלידה הוא צנוע, אך בכל זאת חשוב לוודא שקיבלתם אותו. 

מי זכאית למענק לידה? כל תושבת ישראל שיולדת זכאית למענק, גם אם הלידה בפועל הייתה בחוץ לגבולותיה.

המענק משולם בדרך כלל אוטומטית ליולדת בתוך 30 יום מהלידה לחשבון הבנק ללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת, בלידה הראשונה – לחשבון הבנק שנמסר בבית החולים.

ילד ראשון 1,783 ש"ח

ילד שני 802 ש"ח

ילד שלישי ואילך 535 ש"ח

לעשות ביטוח בריאות לנולד

אחד האנשים הכי חשובים ונחוצים לכם, בתור הורים צעירים, זה רופא הילדים שלכם., וזה במצב של שגרה מבורכת כשהתינוק בריא.

תינוקות הם יצורים עדיניים ושבריריים. כל הדף רוח עלול לגרום להם להצטננות, וכל מגע בידיים לא מספיק נקיות עלול להעביר אליהם וירוסים מסוכנים. המערכת החיסונית שלהם עוד לא לגמרי התפתחה והושלמה, ולכן צריך לשמור עליהם בצורה מוחלטת ושלמה. בריאותו של התינוק היא במקום הראשון, כי תינוק בריא הוא תינוק שמתפתח כמו שצריך. בכל הקשור לבריאות ילדנו, אנו מבקשים להגן עליהם ולהבטיח את שלומם ובריאותם, לאורך כל חייהם.

ביטוח בריאות לילדים הוא ביטוח חשוב, מקיף ויעיל, שפועל במספר גדול של מישורים: לא רק לצרכי מחלה, אלא גם לצרכי תמיכה והתפתחות התינוק. זהו ביטוח זול, שעולה כמה שקלים בחודש, והוא יכול להציל את החיים של הבייבי שלכם אם הוא חס וחלילה יהיה זקוק לתרופה או לטיפול רפואי, אשר אינם נמצאים בסל הבריאות, ורק דרך הביטוח הפרטי הוא יוכל לקבל אותם באופן מיידי ואיכותי. 

ההורים מן הסתם יעשו הכל כדי להעניק לתינוק שלהם הכל, גם במקרים של מחלה נדירה או פשוט אירוע רפואי שהוצאות הטיפול עבורו אינן מכוסות בסל הבריאות הממשלתי. ההוצאות במקרים אלו, עלולות להגיע לסכומים מטורפים, שלא כל הורה יכול לעמוד בהן. 

הביטוח עוזר גם במקרים של בעיות התפתחות, בעיות רגשיות או אפילו עודף משקל – אנו, כהורים, נהיה מוכנים להפוך כל אבן כדי לטפל בהם, אבל לפעמים הטיפול הוא קל ויעיל – שירותי קופות החולים פשוט לא תמיד מסוגלים להעניק את הטיפול הספציפי הנדרש. גם במקרים בהם כן אפשרי לקבל את הטיפול דרך הקופה, אם צריך לחכות חודשים ארוכים זה כבר לא רלוונטי. 

לכן חשוב כבר אחרי שבוע מהיציאה מהבית חולים להתקשר לסוכן ביטוח ולבטח את התינוק.

 בנוסף, ואם כבר מערבים את סוכן הביטוח, כדאי שיבדוק את הזכויות שלכם בזמן חופשת הלידה, ולוודא שהזכויות בעבודה נשמרות

על המעסיק להמשיך ולהעביר תשלומים לקופת גמל, בתקופה בה העובדת זכאית לגמלה לשמירת הריון, אם מתקיימים כל התנאים הבאים:

  1. העובדת עבדה אצל אותו מעסיק, שישה חודשים לפני תחילת ההיריון.
  2. המעסיק והעובדת, או המעסיק לבדו, שילמו קודם לכן תשלומים לקופת הגמל.
  3. העובדת שילמה לקופת הגמל, בעד תקופת הזכאות לגמלה לשמירת הריון, את התשלומים החלים עליה.

 בעת שמירת הריון חייבים לבדוק שהזכויות בעבודה נשמרות

על המעסיק להמשיך ולהעביר תשלומים לקופת גמל, בתקופה בה העובדת זכאית לגמלה לשמירת הריון, אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
1. העובדת עבדה אצל אותו מעסיק, שישה חודשים לפני תחילת ההיריון.
2. המעסיק והעובדת, או המעסיק לבדו, שילמו קודם לכן תשלומים לקופת הגמל.
3. העובדת שילמה לקופת הגמל, בעד תקופת הזכאות לגמלה לשמירת הריון, את התשלומים החלים עליה.

תוכנית חיסכון לכל ילד

זכות נוספת שיש להורים של תינוק צעיר, היא תוכנית חיסכון לכל ילד. מדובר בתוכנית ממשלתית שמטרתה לחסוך כסף לכל ילד שנולד, עד הגיעו לגיל שמונה עשרה. ביטוח לאומי מפריש 50 שקלים בחודש, וההורים יכולים להשתתף בעוד חמישים שקלים, אם הם רוצים. 

מה חשוב לדעת? שסכום הכסף שמצטבר יכול להיות קטן, ויכול להיות משמעותי, הכל תלוי בהחלטה שלכם איפה לחסוך את הכסף. 

אם אתם לא נותנים לביטוח לאומי את ההחלטה שלכם לאן להפריש את הכסף, הכסף מופרש באופן אוטומטי לחשבון שאליו מגיעים מענקי הלידה ומשולמים תשלומי ביטוח לאומי באופן כללי – קיצבאות ילדים וכו'. זהו חשבון שמתנהל כחיסכון בנקאי, על כל החסרונות הידועים שבו: עמלות נמוכות עד לא קיימות, וחוסר גמישות בניוד הכסף לתוכנית חיסכון אחרת, במידה ואתם חושבים שהתוכנית הנוכחית לא טובה. לעומת זאת, אם תחליטו לבקש שיפקידו לכם את הכסף לקופת גמל, אתם תוכלו ליהנות מתשואות גבוהות, גמישות שמאפשרת לכם לשחק עם הכסף ולמקסם אותו, ניהול מקצועי ודמי ניהול נמוכים.

מהרגע שהתינוק נולד יש לכם שישה חודשים להחליט איפה ינוהל חשבון חיסכון לכל ילד. זה הזמן להתייעץ עם סוכן ביטוח מומחה בפיננסים, ולבקש ממנו את עזרתו.

Skip to content