ביטוח צד ג - עשית תאונה ללא? חוסר אחריות כלכלית

תאונה ללא ביטוח צד ג עלולה לגרום לכם להוציא של מאות אלפי שקלים.

הדבר הכי גרוע יכול לקרות לכם, זה שתהיו מעורב בתאונה ללא ביטוח צד ג. מה שזה אומר בעצם, שאם אין לכם ביטוח אתם תצטרכו לשלם את כל ההוצאות הרכב השני מכיסכם הפרטי. אם ההתנגשות היא מול רכב קטן וזול, אולי תצאו בסכום יחסית נמוך. אם תתנגשו דווקא ברכב יוקרה שכל חלק בו יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, אתם תמצאו את עצמכם עובדים כל החיים כדי להחזיר את התשלומים עבור תיקון של אותו רכב. 

מה ההבדל בין ביטוח צד ג לרכב צד ג 'או מקיף, מתי כדאי לעשות ביטוח מקיף ומתי אפשר לוותר עליו? הכל בכתבה שלפניכם.

 

 

מה זה ביטוח צד גימל?

ביטוח צד גימל הוא הביטוח שמכסה את כל הנזקים שנגרמו לצד השני בתאונה, שלא הוא גרם לה. 

 

מה זה אומר תאונה ללא ביטוח צד ג ומה ההשלכות האלה?

רוב הנהגים (כמעט שמונים אחוזים, לפי סקרים של חברות ביטוח) מעדיפים לעשות את כל הביטוחים הנחוצים לנהג ממוצע בישראל: חוץ מביטוח חובה כמובן, הם מוסיפים גם ביטוח מקיף וביטוח צד גימל. אין מספיק סופרלטיבים שיצליחו לתאר כמה ביטוח צד גימל הוא ביטוח חשוב, שונה בכבישי ישראל שלעיתים מתח מדמים אותם למערב הפרוע, בשל ההתפתחות הפרועה שאיננה מצייתת לחוקים מצד הנהגים בישראל. תוסיפו לקלחת גם תשתיות כבישים רעועות ולא מספיק איכותיות, פקקי תנועה מתישים, וקיבלתם מתכון בטוח לסיר לחץ על עצבים רופפים שמוביל להתנגשות, תאונה, או סתם אירוע קטן של שפשוף, שגדל התיקון שלו עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. 

כשאתם נקלים ים לתאונה שלא אתם גרמתם לה, אתם תובעים את חברת הביטוח של הנהג שפגע בכם, והם משלמים לכם לכם לכל התיקונים שנאלצתם מבצעים ברכב. כשאתם אלה שפוגעים, הצד השני הוא זה שתשב את הביטוח שלך. 

אבל מה קורה במצב של תאונה אתה גרמתם לה, ואין לכם ביטוח צד גימל? הצד השני, להלן צד גימל, בעצמו את מי לתבוע. אין לו אפשרות לתבוע את הביטוח שלך, אבל הוא לא אמור לשלם על התיקונים של הרכב שלו מכספו. אז הוא וחברת הביטוח שלו תובעים אתכם באופן אישי, ואתם צריכים לשלם את הכל מהכיס שלכם. כל התיקונים פלוס סכום לא מבוטל בעבור ירידת ערך האוטו. אם אין לכם את ההסכמות האלה (יכולות להגיע למספרים גבוהים מאוד) תצטרכו לקחת הלווה גדולה (סוג של משכנתא , למעשה) או למכור את הבית שלכם. 

להפסיד בית או לרכוש בגלל שלא רציתם להוסיף כמה שקלים בחודש עבור ביטוח צד גימל זו פשוט התאבדות כלכלית. והנקודה היא, שתאונות על הכביש הן לא בדיוק אירוע נדיר ועד כדי כך לא צפוי.

 

האם נהג זהיר יכול להרשות לעצמו לוותר על הביטוח ?

אין ספק שיש שני סוגים של נהגים: נהגים זהירים ללא עבר ביטוחי, ונהגים פזיזים שמעורבים שוב ושוב בתביעות (וגם משלמים בגלל זה יותר בביטוח הרכב). האם נהג זה יכול להיות לוותר על ביטוח צד גימל, אם הוא יודע שהוא אף פעם לא מעורב בתאונות שנגרמו בגללו? התשובה היא חד משמעית לא. הסיבה לתאונות על הכביש אינן תמיד באשמת הנהג הפוגע, גם אם מבינים טכנית האשמה נעוצה בו, והוא זה שצריך לקחת אחריות כלכלית על הנזקים. יש לא מעט גורמים ההחלולים לגרום לנהג לעשות תאונה, גם אם הוא נהג זהיר ובעל הרבה שנים נהיגה. למשל, ערפל שמסתיר מכונית סמוכה שנוסעת או נעצרה קרוב מדי או מהר מדי, צומת עם רמזורים שאפרה פועלים, שדה ראייה מצומצם, שינוי שילוט ועוד. לכן לא כדאי לקחת שום סיכון, ולא להניח מראש שלעולם לא תהיו מעורבים בשום תאונה שתיגרם בגללכם.

 

צד ג 'או מקיף, איזה ביטוח מתאים לכם?

שאלת סוג הביטוח נעוצה בצורך הביטוחי שלכם: האם אתם זקוקים לביטוח מקיף, או שאתה מעוניינים לוותר עליו, בגלל חוסר כדאיות? אם שנת ייצר הרכב שלך היא לפני שנת 2005, יתכן שלא כדאי לך לעשות ביטוח מקיף: הסכום שתצטרכו לשלם יכול להיות שווה ערך לשווי הרכב עצמו, וכל מקרה של תאונה ממילא יוכרז כטוטאל לוס. אז על ביטוח חובה להוות לוותר בלב שלם במקרה כזה, אבל על הביטוח הזה אסור לוותר בשום פנים ואופן. זה הביטוח היחיד שישלם במקומכם את עלויות התיקון של רכב אחר שהתנגשתם בו. 

 

כמה עלול לעלות תיקון של רכב צד גימל?

חברת הפניקס הכניסה סכום של חמש מאות אלף שקלים כגבול פיצוי בביטוח צד גימל, כך שככל הנראה, הפיצויים יכולים להגיע לסכום זה. האם הייתם רוצים להגיע למצב בו תצטרכו לקחת משכנתא מהבנק ולעבוד עשרים שנה רק כדי להחזיר כסף שנועד תיקונים של אוטו שהוא אפילו לא האוטו שלכם?

אגב, הפיצוי בצד ג 'לא חייב להיות רכב: ביטוח זה מכסה כל נזק שקרה לצד גימל, גם אם הנזק הוא רכוש. למשל, אם התנגשתם בעמדה של שומר, במחסום, ברכוש של העירייה וגם לא – כל אלה יכולים להיות מוערכים בשווי תיקון אסטרונומי. 

 

מהי ההשתתפות העצמית ?

גובה ההשתתפות העצמית בביטוח צד גימל תלויה בסוג הנהג: האם יש לו עבר ביטוחי או שהוא נהג זהיר, האם הוא נהג חדש או ותיק, האם זה נהג או נהגת (נשים משלמות פחות) וגם לא. אם אתם רוצים להוריד את מרכיב השתתפות עצמית צד ג בביטוח צד ג לרכב, אתם יכולים להעלות את הגובה הפרמיה שתשלמו על הביטוח. בכל מקרה, התייעצו עם סוכן הביטוח לגבי הצעד הזה. 

מעוניינים לקבל מידע על ביטוח בריאות? << לחצו כאן >>

רכב

 

 

שאלות ותשובות
אם עשיתי תאונה ללא ביטוח צד ג אבל עכשיו עשיתי ביטוח צד ג לרכב, האם זה מכסה רטרואקטיבית?

לא, אתה תצטרך לשלם את כל ההוצאות הנלוות לתיקון הרכב בו התנגשת, כולל את ירידת הערך שלו. 

האם ביטוח צד גימל הוא חלק בלתי נפרד מביטוח מקיף?

לא צריך להוסיף אותו, ואפשר גם לעשות אותו בנפרד.

מה קורה במקרה של תאונה ללא ביטוח צד ג שכוללת גם נפגעים בגוף?

בכל מקרה של פציעות, ביטוח חובה הוא זה שמפצה את נזקי הגוף של צג גימל ושל הצד הפוגע, אבל כל נזק לרכוש יפוצה על ידי הנהג הפוגע, ואם אין לו ביטוח לרכב צד גימל הוא ייאלץ לכסות מכיסו את כל הנזקים. 

מה קורה אם עושים ביטוח מקיף אבל לא עושים ביטוח צד גימל?

במקרה של תאונה, יהיה כיסוי לרכב הפוגע אבל לא יהיה כיסוי ביטוחי לרכב נפגע, כך שהפוגע יצטרך לפצות את הנפגע מכיסו.

 

כנסו למידע נוסף על ביטוח תאונות אישיות .

Skip to content